نرم افزاری جدید برای تبدیل هر گوشی هوشمند به ابزار تشخیص طبی قابل حمل

نرم افزاری که اخیراٌ برای تلفن های همراه تولید شده است می تواند برای نظارت بر بیماریهایی نظیر دیابت، بیماری کلیوی، عفونت های مجاری ادراری بسیار واضح  و آسان مورد استفاده پزشکان و بیماران قرار گیرد و در نهایت می تواند به کند نمودن و محدود کردن گسترش بیماریهای همه گیر در کشورهای در حال توسعه کمک کند.

این نرم افزار توسط محققین دانشگاه کمبریج ساخته شد، این برنامه به دقت از طریق رنگ سنجی( اندازه گیری غلظت مواد بر پایه ی تغییر رنگ) در خانه، کلینیک ها و مناطق دور افتاده قابل استفاده بوده و قادر است اطلاعات پزشکی بیمار را مستقیماٌ به متخصصین منتقل نماید.

تمرکز زدایی از مراقبت های بهداشتی بروشی کم هزینه و ابزاری قابل حمل برای تشخیص می تواند انقلابی در محدودیت های فعلی در غربالگری بیماران بوجود آورد. تشخیص به دلیل زیر ساخت های ناکافی و کمبود نیروهای ماهر بهداشتی بخصوص در مناطق در حال توسعه ی دنیا با موانعی روبرو می باشد. غلبه بر چنین چالش هایی از طریق توسعه ی ابزارهای تشخیصی قابل دسترس می تواند از بار بیماری بر کارکنان بخش های مراقبت های بهداشتی بکاهد.

با توجه به قابلیت حمل، اندازه ی کوچک و آسانی کاربرد، آزمایش های کالریمتری ( رنگ سنجی ) به طور گسترده ای برای نظارت های پزشکی ، آزمایش داروها و آنالیزهای زیست محیطی در طیف وسیعی از تنظیمات مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. این آزمایشات معمولاٌ به شکل استفاده از نوارهای کوچک که با قرار گرفتن در یک محلول تغییر رنگ می دهند کار می کنند: شدت رنگ تولید شده مشخص کننده ی غلظت ماده ی مورد نظر در آن محلول است.

استفاده از آزمایشات کالریمتری در خانه یا مناطق دور افتاده به دلیل مشکل در خوانش صحیح تغییرات می تواند با مشکلاتی همراه باشد . خوانش های اشتباه معمولاٌ بسیار رایج هستند که می تواند به تشخیص اشتباه یا درمان ناصحیح منجر شود. ابزارهای تخصصی آزمایشگاهی نظیر اسپکترومترها یا دستگاه های خوانش اختصاصی آزمایش می تواند برای خوانش نتایج با حساسیت و دقت بالا بکار رود که البته این دستگاه ها بسیار گران قیمت و عظیم الجثه هستند.

در این نرم افزار جدید که Colorimetrix  نام دارد آزمایشات رنگ سنجی بسیار راحتتر و با صحت بالا از طریق یک تلفن همراه خوانش می شوند. دراین نرم افزار با استفاده از دوربین تلفن همراه و یک الگوریتم، اطلاعات آزمایش کالریمتری به مقادیر عددی غلظت تبدیل و بروی صفحه ی نمایشگر موبایل در عرض چند ثانیه ظاهر می شود.

بعد از آزمایش ادرار، بزاق یا سایر مایعات بدن با آزمایش کالریمتری ، شخص به سادگی با دوربین موبایل عکسی از نوار آزمایش گرفته و این نرم افزار با تجزیه و تحلیل رنگ روی نوار و مقایسه ی آن با خوانش از پیش صورت گرفته ی کالیبراسیون نتیجه را بصورت عددی بروی صفحه ی نمایشگر موبایل اعلام می کند.

این نرم افزار می تواند در منازل، کلینیک ها یا مناطقی که محدودیت های منابع دارند استفاده شود، این نرم افزار بروی سیستم های عامل اندروید و IOSقابل دسترس است. این نرم افزار برای سنجش گلوکز، پروتئین و PH  بوسیله ی نوارهای ادراری بدون نیاز به یک سخت افزار خارجی امتحان شده است. این اولین باری است که یک تلفن همراه به این روش در تنظیمات آزمایشگاهی استفاده می شود. جزئیات عملکرد این نرم افزار در مجله ی

 The Journal Sensors and Actuators B: Chemicalمنتشر گردید.

فراتر از کاربردهای آزمایشگاهی ، این نرم افزار همچنین می تواند برای نظارت بر بیماریهای مزمنی مانند دیابت به عنوان ابزار بهداشت عمومی توسط بیماران استفاده شده و اطلاعات را به یک متخصص سلامت در زمان واقعی منتقل کند.

دانشجوی دکترا Ali Yetisen  می گوید: این ابزار دارای قابلیت هایی برای کمک به مقابله با HIV  ، توبرکلوسیز و مالاریا در کشورهای در حال توسعه می باشد و مفهوم مراقبت بهداشتی و درمان از طریق تلفن همراه را به یک واقعیت تبدیل کرده است و با تسریع انتقال اطلاعات به پزشکان یا آزمایشگاه های متمرکز به کند نمودن گسترش بیماریهای همه گیر کمک خواهد کرد.

علاوه بر کاربردهای پزشکی محققین در حال برنامه ریزی برای استفاده از این نرم افزار توسط عموم افراد در استفاده هایی نظیر آزمایشات کالریمتری در کیت های آزمایشگاهی ، تشخیص های دامپزشکی و ابزار غربالگری زیست محیطی هستند.

دکتر Martinez  مخترع این نرم افزار می گوید: این app  می تواند جایگزین ابزارهای آزمایشگاهی شده و سبب صرفه جویی مالی برای کلینیک ها و محققین انستیتوها شود. این گروه از محققین قصد دارند از این نرم افزار در آزمایشات بالینی عملکرد کلیه ها و عفونت ها در آزمایشات بالینی بیمارستان Addenbrooke  استفاده کنند .

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/274319.php

سرپرست مترجمین : فرخی نیا